Fick ett mail av min sommararbetsgivare om att man kunde begära jämkning för att slippa betala skatt på sin lön om man ändå inte ska tjäna över 16000 år 2009. Superbra tänkte jag, då kan jag  ju slippa vänta ett år för att få åttahundra spänn som jag betalat för mycket i skatt. Skatteåterbärgning tror jag det heter. Presenterade förslaget för mamma och hon tyckte det lät bra. Ända tills hon kom på att jag inte kan genomföra en sådan här jämkning.
Eftersom jag inte har Pappa i livet får Mamma en speciell barnpension för att få extra pengar då hon är ensamstående. Hade hon fått dessa pengar direkt in på hennes inkomstpengar, hade hon behövt betala extra mycket i skatt. Därför går dessa pengar in på ett av mitt och mina syskons bankkonton, fast vi inte ser pengarna ändå. De går liksom till Mamma hur som helst. Men ändå räknas de in i min skatt och jag behöver alltså betala skatt på min lön, utan att få tillbaka den, bara för att jag inte har en pappa.

Är det rättvist att jag ska behöva betala för att min Pappa är död?
I mina öron är det absurt och bara fruktansvärt orättvist!

Kommentarer
Postat av: Adrian

Det är jättefel, jag håller med dig!

2009-07-11 @ 21:29:34
URL: http://lindholmarn.blogspot.com/

Lämna gärna en kommentar!

Ditt fina namn:
Klick!

Mail:

Blogg:

Puss!

Trackback
RSS 2.0