När man är sjuk har man övermycket tid att göra saker man annars inte brukar hinna att göra, har jag märkt. En del saker får man inte göra - som att träna, sola, komma på någon rolig maträtt etcetc - men vissa saker ska vara helt ofarliga att sysselsätta sig med. En sak som jag själv kan tycka att jag borde göra ibland är att titta lite mer i Bibeln. Ja, jag är kristen men inte precis jättereligiös. Jag läser inte Bibeln regelbundet, faktistk så läser jag den typ inte alls, men jag tycker ändå att jag borde. Inte för att vara någon god kristen eller så, men för att det står en hel del grymma grejer i den. Saker som faktiskt är värda att fundera över, även för folk som inte tror på själva grejen med Gud. Bibeln är ju inte skriven av Gud eller Jesus (även om han/hon/den/det var närvarande) utan av vettiga folk för typ 2000 år sedan (vilket är anledningen till att många saker som vi tycker är typ diskriminerande och sånt finns). Det är en hel del saker som är tänkvärda och smarta att leva efter. Och allt är ju inte superkrångligt - även om mycket är det. Igår hittade jag en massa smarta citat i Ordspråksboken. Denna bok skrevs på 500talet f.Kr och handlar om vardagliga saker, många utan religiöst innehåll. En vers i kapitel 16 fastnade jag för, enkel att förstå och lätt att leva ut.

Vänliga ord är som honung -
smakar sött och gör kroppen frisk.
Ords 16:24

Den som inte förstår är väl antingen ganska korkad eller väldigt trött just nu, eller? Men visst stämmer det, för er som förstår? Man blir ju inte precis sur och mår dåligt när man får en komplimang! Jag gillar och håller med! Vi kanske ska sprida komplimanger idag, se om vi mår sämre eller bättre av att göra folk glada? Självklart ska vi mena vad vi säger också, fast det är ju inte en särskilt speciell utmaning. Både vi och de som tar emot kommer må kanoners, det slår jag vad om!

Kommentarer
Postat av: Amy

true! Didn't catch it all but I agree

2010-06-03 @ 10:20:19
Postat av: Annika

Superbra citat!

2010-06-03 @ 13:24:38
URL: http://bringblingtoeverything.blogg.se/
Postat av: Frida

I min bibel står det ju inte verserna..

2010-06-03 @ 14:37:45

Lämna gärna en kommentar!

Ditt fina namn:
Klick!

Mail:

Blogg:

Puss!

Trackback
RSS 2.0